W celu załatwienia spraw urzędowych najczęściej osobiście udajemy się do odpowiedniego urzędu – USC, US, ZUS czy też Urzędu Gminy. Jednak w dobie Internetu, urzędy wychodzą naprzeciw potrzebom nowoczesnego społeczeństwa i ułatwiają petentom zadanie przez wprowadzanie licznych udogodnień umożliwiających załatwienie danej sprawy bez wychodzenia z domu, za pomocą Internetu.
Rozwiązaniem, jakie proponują urzędy jest ePUAP. To skrót nazwy Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. To miejsce, gdzie usługi są udostępniane. Dzięki ePUAP załatwisz wiele spraw w różnych urzędach bez wychodzenia z domu — przez internet, w wybranym przez siebie czasie i w dowolnym miejscu.
Korzyści wynikające z korzystania z platformy. Korzystanie z ePUAP jest szybkie, wygodne oraz bezpieczne. Przez ePUAP można: załatwić wiele spraw w różnych urzędach, sprawdzać na bieżąco statusy spraw i wniosków, odbierać i wysyłać urzędową korespondencję. Wszystkie te usługi są dostępne przez Internet, więc można z nich korzystać w dowolnym miejscu oraz czasie. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
Co załatwimy dzięki ePUAP? W samorządach, w tym urzędach gminy — złożenie wniosku o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoszenie utraty lub zniszczenia dowodu albo prawa jazdy; zawiadomienie o sprzedaży samochodu; dopisanie się do spisu wyborców. USC (urzędy stanu cywilnego) — uzyskanie odpisów aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub innych dokumentów; zgłoszenie urodzenia dziecka. ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) — sprawdzenie, czy pracodawca nas ubezpieczył i jaką dostaniemy emeryturę; przejrzenie swoich zwolnień lekarskich i składek. NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) — odebranie przed wyjazdem za granicę karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). US (urzędy skarbowe) — sprawdzenie swoich rozliczeń podatkowych; zgłoszenie spadku lub darowizny. KRK (Krajowy Rejestr Karny) — pobranie zaświadczenia o niekaralności. UP (urzędy pracy) — zarejestrowanie się jako osoba bezrobotna i korzystanie ze szkoleń. Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych — sprawdzenie swoich danych i dokumentów. Inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne — zarejestrowanie działalności gospodarczej; złożenie wniosku o Kartę Dużej Rodziny; wysłanie pism ogólnych, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy.
Z usługi może korzystać każdy, kto ma numer PESEL, ma konto na ePUAP, może potwierdzić swoją tożsamość w Internecie. Żeby korzystać z usług na ePUAP i podpisywać elektroniczne dokumenty, trzeba potwierdzić swoją tożsamość w Internecie — urząd musi wiedzieć, kim jesteśmy. Potwierdzić swoją tożsamość w Internecie można na 2 sposoby: bezpłatnym profilem zaufanym oraz płatnym certyfikatem kwalifikowanym. Jak korzystać z platformy ePUAP? Należy zalogować się Zaloguj się na platformie, wybrać interesująca nas sprawę i wypełnić odpowiedni wniosek. Następnie go podpisać i wysłać.
Dzięki platformie nie musimy iść do urzędu, by osobiście złożyć papierowy wniosek, ani na pocztę, by go wysłać. Nie ograniczają nas też godziny pracy urzędów. Zachęcamy do korzystania z platformy.