PRACUJESZ W POZYCJI SIEDZĄCEJ? ZADBAJ O KRĘGOSŁUP!

Aż 60% dnia spędzamy w pozycji siedzącej – siedzimy podczas jedzenia, rozmów, korzystania z komputera lub oglądania telewizji. W czasie, gdy nie siedzimy – stoimy lub spacerujemy. Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja pracowników biurowych, którzy w pozycji siedzącej spędzają ok. 75% czasu w ciągu dnia. W ciągu ostatnich 40 lat ilość czasu spędzana na siedząco zwiększyła się o ponad 43%, głównie dzięki usprawnieniom w pracy biurowej (komputery, drukarki, telefony komórkowe).

Nasz organizm nie jest do tego dostosowany, dlatego nadmierne spędzanie dnia w tej pozycji może nieść poważne konsekwencje zdrowotne. Brak ruchu to spowolnienie procesów takich jak przemiany węglowodanowe i przyswajanie wapnia. Mogą pojawić się również problemy z zaparciami, żylaki, nadwaga, nadciśnienie, hemoroidy, bóle kręgosłupa.

PRAWIDŁOWA POZYCJA

W czasie pracy pamiętaj o prawidłowej pozycji siedzącej. Najkorzystniejsza będzie zmienna pozycja ponieważ sprawi, że obciążane będą różne części pleców i zmęczenie całego dnia nie kumuluje się w jednym miejscu, a dodatkowo napinanie i rozkurczanie mięśni polepszy ich ukrwienie, siłę i wydolność. Prawidłowa pozycja siedząca powinna wyglądać następująco:

– nadgarstki położone płasko na blacie;

– głowa trzymana prosto;

– rozluźnione ramiona;

– plecy powinny przylegać do oparcia, szczególnie na odcinku lędźwiowym;

– wolna przestrzeń pod blatem biurka;

– nogi trzymane prosto, niekrzyżowane;

– stopy swobodnie postawione na podłodze;

– górna krawędź monitora nieco poniżej linii wzroku.

37

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

To jak siedzisz zależne jest nie tylko od tego czy pilnujesz swojej prawidłowej pozycji siedzącej, ale także od siły Twoich mięśni. Im będą mocniejsze, tym łatwiej będzie Ci utrzymać prawidłową pozycję. Wzmacniaj więc mięśnie pleców przynajmniej kilka razy w tygodniu. Uprawiaj sport, biegaj, wybierz się na krótki spacer. Jeżeli nie możesz biegać, to wystarczy kilkanaście minut rozciągania lub samodzielnych ćwiczeń w domu. Jeżeli masz problemy z plecami, to również zalecana jest codzienna dawka ruchu. Dzięki wysiłkowi mięśnie uelastycznią się i wzmocnią, odpoczywając po godzinach spędzonych w pozycji siedzącej.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.
Skip to content