„COOLTUROWA MOZAIKA”

Dwudziestu uczniów ze Szkoły Podstawowej w Głogowie Małopolskim uczestniczyło w wymianie językowej w Katalonii w ramach projektu „COOLturowa Mozaika”. Przez tydzień, od 8 do 14 grudnia 2019 r., mogliśmy poznawać kulturę, zwiedzić wiele niesamowitych miejsc, zawrzeć mnóstwo nowych znajomości, ale przede wszystkim doskonalić umiejętność posługiwania się językiem angielskim.

Muszę przyznać, że cały wyjazd zrobił na mnie ogromne wrażenie. Katalonia to niezwykły region, w którym można podziwiać klimatyczne miasteczka. Piękny górski krajobraz oraz rozległe plantacje winorośli i drzew cytrusowych sprawiły, że mogliśmy poczuć klimat południowej Europy. Spośród wielu niezwykłych miejsc to Barcelona zauroczyła mnie najbardziej. Nigdy wcześniej nie zachwyciło mnie tak bardzo żadne miasto, a do tej pory uważałam włoskie miasteczka za najbardziej urokliwe. W Barcelonie zwiedziliśmy oceanarium, stadion olimpijski, stadion FC Barcelony Camp Nou, Port Vell, byliśmy na pięknej plaży La Barceloneta oraz podziwialiśmy niezwykłe dzieła Antoniego Gaudiego – dom „Casa Mila” i jeden z najbardziej rozpoznawalnych kościołów na świecie – Sagradę Familię. Monumentalna katedra zrobiła na mnie największe wrażenie. Budowa kościoła rozpoczęła się w 1882 r. i powinna zostać ukończona w 2026 r. Budowla wygląda z każdej strony inaczej i cechuje ją niezwykłe dopracowanie szczegółów architektonicznych, przedstawiających sceny z Biblii. Wewnątrz świątynia sprawia wrażenie, jakbyśmy znaleźli się w lesie, na polanie, w miejscu zadumy i refleksji nad życiem, a witraże powodują, że gra świateł wzbudza dodatkowe emocje.

W Barcelonie byliśmy łącznie trzy dni, a pozostałe cztery spędzaliśmy z naszymi katalońskimi partnerami i ich rodzinami w miejscowościach Torrefarrera oraz Lleida. Przyznaję, że tamtejsza kultura i obyczaje pozwoliły mi oderwać się od codziennego szkolnego życia i problemów, gdyż partnerzy projektu zaplanowali dla nas liczne atrakcje. Braliśmy udział w warsztatach kulinarnych, dotyczących kultury i sztuki, uczyliśmy się tradycyjnego katalońskiego tańca – Sardany, podziwialiśmy zabytki Lleidy i niesamowite murale, które powstały podczas Street Art Festival w Torrefarrerze. Byliśmy również w jednej z najstarszych fabryk czekolady w Europie – Chocolate Jolonch. Zdecydowanie nigdy nie jadłam tak dobrych słodyczy jak tam. Najpierw został nam zaprezentowany każdy etap tworzenia czekolady w interaktywnym muzeum, a następnie mogliśmy kupić słodycze dla siebie i naszych bliskich.

Miło wspominam również ostatni dzień wymiany, gdy uczestniczyliśmy w uroczystej kolacji zorganizowanej przez goszczące nas rodziny. Każdy miał możliwość spróbowania typowych katalońskich potraw. Bardzo posmakowała mi paella – ryż z owocami morza oraz crema catalana – tradycyjny kataloński deser.

Przed wyjazdem do Katalonii zastanawiałam się, jaka będzie rodzina, u której zamieszkam. Już po powitaniu wszelkie moje obawy minęły, ponieważ zostałam bardzo ciepło przyjęta przez rodziców mojej katalońskiej koleżanki. Każdy starał się, abym wizytę zapamiętała jak najlepiej. Trafiłam do niezwykle otwartej i gościnnej rodziny, a z moją koleżanką mogłam znaleźć wiele wspólnych tematów. Wieczory spędzaliśmy, spacerując pięknie oświetlonymi przed Bożym Narodzeniem uliczkami Lleidy i kosztując miejscowych przysmaków w niezwykle klimatycznych kafejkach, gdzie wspólnie z polskimi i katalońskimi znajomymi dyskutowaliśmy i śmialiśmy się do łez, gdy uczyliśmy się nawzajem zwrotów w naszych językach, co oczywiście wzbudzało zainteresowanie mieszkańców.

Bardzo trudno było mi się rozstać z moimi nowymi przyjaciółmi. Czas spędzony z nimi dostarczył  mi wielu niesamowitych wrażeń. Przełamałam swoją barierę językową – teraz o wiele łatwiej jest mi posługiwać się językiem angielskim. Mam nadzieję, że kiedyś odwiedzę jeszcze Katalonię i uda mi się ponownie spotkać z poznanymi podczas wyjazdu znajomymi. Udział w projekcie był dla mnie nie tylko niezwykłą przygodą, ale również cennym doświadczeniem, które zmieniło mój sposób patrzenia na świat.

Olimpia Gorycka, uczennica klasy 8a w SP w Głogowie Młp.

Wyjazd do Hiszpanii zorganizowany został w ramach projektu „COOLturowa Mozaika” nr 2019-1-PMU-1063 współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Projekt ma na celu rozwój kompetencji kluczowych niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia oraz aktywnego obywatelstwa europejskiego, pogłębienie świadomości kulturowej oraz wzmocnienie europejskiej tożsamości. Szkoła Podstawowa w Głogowie Małopolskim otrzymała 109341 PLN na realizację przedsięwzięcia. Informacje o projekcie można znaleźć na stronie internetowej https://twinspace.etwinning.net/93100/home

Sabina Malik, koordynator projektu

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.