DLACZEGO NASZE MÓZGI NIE LUBIĄ CHODZIĆ DO SZKOŁY?

2 kwietnia 2024 r. z inicjatywy dyrektora Zespołu Szkół w Wysokiej Głogowskiej Pani Jolanty Kwarty, gościliśmy profesora Marka Kaczmarzyka. Odbiorcami niezwykle ciekawego wykładu zatytułowanego „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły? Stres, ocena i pamięć w stanie zagrożenia”, było ponad 200 nauczycieli z terenu gminy Głogów Młp.


Dla wielu z nich prof. Kaczmarzyk to postać znana i bardzo aktywna w przestrzeni związanej z edukacją. To neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Jest popularyzatorem nauki, autorem licznych artykułów i książek. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.

Pomimo, że tematyka spotkania dotyczyła funkcjonowania współczesnych uczniów, profesor rozpoczął wykład od przekazania kilku faktów, popartych wynikami badań naukowych na temat specyfiki pracy nauczyciela. Wsłuchując się w słowa wstępu, nie można było się z nimi nie zgodzić. Był to moment, kiedy każdy uczestnik spotkania mógł przez chwilę skupić się na własnej osobie i roli nauczyciela we współczesnej szkole. W dalszej części prof. Kaczmarzyk odwołał się do stwierdzenia, że szkoła to relacja, powinna zatem opierać się przede wszystkim na współpracy. Opisał ewolucyjne uwarunkowania działania mózgu człowieka, wskazując, że szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary).W czasie szkolenia wyjaśniono, czym jest stres i w jakim stopniu związane z nim aktywności mózgu warunkują zachowania uczniów, w tym także niechęć do chodzenia do szkoły. Pojawiło się wiele wskazówek do pracy z uczniem w szkole pełnej paradoksów. 

Małgorzata Kościelna
wicedyrektor ZS w Wysokiej Głogowskiej

 

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.
Skip to content