INNOWACYJNY PROGRAM W PRZEDSZKOLU W WYSOKIEJ GŁOG.

Od września 2016 r. Publiczne Przedszkole w Wysokiej Głogowskiej realizuje innowacyjny projekt edukacyjny. Program „Dar Zabawy” oparty jest on na założeniach pedagogiki froeblowskiej, która definiuje dziecko jako niepodzielną indywidualną całość, która ma swoje myśli, uczucia, swoją fizyczność i związki z innymi.


Projekt szczególną uwagę zwraca na aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka. Koncepcja aktywności oparta jest na działaniach dzieci w sali przedszkolnej, a także poza nią. Niezwykle ważną rolę stanowi kontakt z materiałami, których dostarcza przyroda, zwanymi darami natury, bogactwami przyrody, darami ziemi oraz wykorzystanie materiałów dydaktycznych i pomocy edukacyjnych stworzonych przez dorosłego dla dziecka.

Najważniejszą częścią programu „Dar Zabawy” są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka. Dary to materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków, w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, to mozaiki, patyczki, pierścienie, i punkty. Służą one dzieciom do zabaw percepcyjno-manipulacyjnych, badawczych, umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty.

Aktywność dzieci w ciągu dnia jest dzielona na zabawę swobodną oraz zabawę zorganizowaną. Zabawa swobodna stanowi zdecydowaną część dnia, natomiast zabawy zorganizowane to przede wszystkim zajęcia dydaktyczne, które organizowane są w dwóch formach: zajęć w porannym kole oraz zabaw w kącikach aktywności.

Zajęcia w porannym kole to zajęcia realizowane z całą grupą. Mają na celu budowanie wiedzy dzieci i nabywanie przez nie kompetencji określonych w podstawie programowej. Odbywają się codziennie po śniadaniu, czyli rozpoczynają dzień w przedszkolu. W tych zajęciach inicjatywę przejmuje nauczyciel, np. przekazuje określone wiadomości, prezentuje opowiadania, wiersze.

Zajęcia w kącikach aktywności odbywają się po zajęciach w porannym kole. Dzieci co tydzień dobierane są w grupy, które pracują razem codziennie w innym kąciku. Każda grupa pracuje w niezmienionym składzie, przesuwając się w kolejnych dniach do kolejnych kącików. Praca w grupach odbywa się cztery dni w tygodniu, zaś jeden dzień jest przeznaczony na dowolne działania nauczyciela, np. wycieczki, spacery, wyjścia, dzień zabawy. Nauczyciel planuje zadania na cały tydzień do kącików oraz przygotowuje niezbędne materiały do wykonania określonych zadań i instrukcje. Stroną aktywną w tej części zajęć są dzieci – poprzez swoje działania dochodzą do wiedzy, eksperymentują, badają tworzą.

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.
Skip to content